Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Werkwinkels reeks 1 - 10.05 - 11.20 uur

  • Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen de Moderne Vreemde talen - Ann-Sophie Schouteden - lector Frans, UCLL 

    Zuinig met punten en gul met woorden; wat ontbreekt er nog in jouw toolbox om leerlingen met je feedback aan de slag te laten gaan?

    In deze sessie bekijken we een feedbackmodel van Hattie en Timperley waarbij we maximale kansen willen aanreiken om bij te leren aan de hand van woordelijke feedback. Het aangereikte model telt 3 vragen die de leerlingen in staat zullen stellen zelf werkpunten en groeigerichte taken te formuleren. Feedback kan enkel renderen voor zowel leerling als leerkracht indien de situatie voldoende ruimte en tijd biedt voor het bijsturen na de feedback. In deze sessie werken we samen voorbeelden uit binnen de les moderne vreemde talen waarbij feedback niet de laatste stap van het leerproces vormt.

    Doelgroep: voor leraren moderne vreemde talen - Je schrijft in voor de hele voormiddag (deze werkwinkel bestaat uit 2 sessies en duurt de hele voormiddag - je kan in de voormiddag dus geen andere werkwinkel meer kiezen) 
    Meebrengen: tablet/smartphone/laptop

  • iToolboxiToolkits - iToolbox: Apps for Language Teachers 1.0 - Jonas Nackaerts & Bart Molemans 

    Ben je op zoek naar een andere insteek om je leerlingen actiever te betrekken? Wil je via digitale apps leerlingen meer uitdagen, motiveren of prikkelen in de taallessen? Dan is deze workshop geschikt voor jou als taalleerkracht.
    We testen zowel ludieke, activerende als coöperatieve werkvormen (specifiek voor taalvakken) uit die meteen inzetbaar zijn in je eigen les. Je blijft niet stilzitten maar vult jouw toolbox met nieuwe ideeën en inspiratie!
    Twee gedreven lesgevers hebben voldoende concrete toepassingen en voorbeelden om zowel dummies als leerkrachten met meer IT-vaardigheden te inspireren.
    Deelname aan deze werkwinkel verondertelt niet dat je ook deelneemt aan de tweede sessie. De 2 sessies bevatten verschillende inhouden.

    Doelgroep: deze workshop is bijzonder interessant voor taalleerkrachten & pedagogisch ICT-coördinatoren die op zoek zijn naar concrete en direct inzetbare interactieve ict-tools voor hun lessen. 
    Meebrengen: opgeladen tablet, laptop of chromebook 

  • CLIL-proevertje: “Geography CLIL – Deforestation in the tropical rainforest” - Frank Cleenders - leerkracht CLIL, Mosa-RT Maaseik 

    Je ervaart hoe een CLIL-les in zijn werk gaat. Je woont een les aardrijkskunde in het Engels bij. Op die manier maak je kennis met de principes van een CLIL-les. Tijdens de les, bedoeld voor leerlingen van de 2de graad aso, zal er gebruik gemaakt worden van groepswerk en activerende werkvormen. 
    Achteraf heb je de gelegenheid om vragen te stellen.

    Doelgroep: leraren talen (Duits, Engels, Frans, Grieks, Latijn, Nederlands) 

  • Booksnappen (PAV) - Hanne Rosius, Rita Ramaekers - PXL 

    Deze sessie is bedoeld voor leerkrachten die op zoek zijn naar een manier om leerlingen warm te maken voor boeken, ver weg van het verplichte boekenlijstje. Of op zoek zijn naar een manier om leerlingen kennis te laten maken met een heel ruim aanbod aan boeken en om lezen een vaste plaats te geven in de weekplanning. In deze workshop leren we je wat booksnappen is en wordt deze manier van werken gekoppeld aan een theoretisch kader rond genietend lezen in het BSO. Daarna gaan de leerkrachten zelf aan de slag met booksnappen. 

    Doelgroep: de doelgroep is in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten PAV, maar de sessie kan interessant zijn voor alle taalleerkrachten. 

  • Cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven - Leticia Vandemeersche - Leraar klassieke talen en oprichter van Oida 

    In een eerste sessie leer je hoe een cognitief sterke en een hoogbegaafde leerling jouw lessen ervaart, hoe hij/zij vakinhoudelijk redeneert en wat ervoor zorgt dat deze leerling je les wel of niet wil volgen. In een tweede daarop aansluitende sessie werk je lesmateriaal uit. Je krijgt enkele tools om mee te starten en bent zo in staat om vanuit jouw vak en met jouw vakkennis deze cognitief sterke en hoogbegaafde leerling gemotiveerd aan het werk te krijgen én te houden. Bij dit alles wordt rekening gehouden met het gegeven dat er ook nog andere leerlingen in je klas zitten. 

    Doelgroep: leraren secundair onderwijs - Je schrijft in voor de hele voormiddag (deze werkwinkel bestaat uit 2 sessies en duurt de hele voormiddag - je kan in de voormiddag dus geen andere werkwinkel meer kiezen) 
  • Netwerkmoment met de pedagogisch begeleider(s)

    Je kan bij je inschrijvign eventueel noteren welke vragen je hebt.